Jak nie bałaganić - porad kilka

W domu bałagan powstaje w tempie światła, piętrzy się pranie w łazience, tona brudnych naczyń w kuchni, a co się dzieje w szafie? Na samą myśl o tym, ogarniają niektórych dreszcze. Od czego zacząć? Kiedy to sprzątnąć skoro ciągle jestem w pracy, a mąż zalega na fotelu z pilotem w ręku? Jak zatrzymać tornado, które moje dzieci szybciej rozkręcają niż zdążę pomyśleć?

Jest na to jedna rada....NIE BAŁAGANIĆ! Ale jak? spytacie...Przecież to niemożliwe...


Podpowiem Wam jak ogarnąć ten chaos. Jak prowadzić dom, by było jak najmniej sprzątania. W tym przypadku mam dla Was kilka ważnych zasad.


1. Organizuj, układaj, przechowuj 
Kosze, koszyki, koszyczki, pudła, pudełka i pudełeczka. Tego nigdy za wiele w naszym domu. Warto mieć je w kuchni na przyprawy w torebkach, warto je mieć w pokoju dziecięcym na zabawki, kredki czy papiery do rysowania. W salonie w koszach schowamy gazety, piloty, a w łazience nasze lakiery do paznokci, kremy i inne NIEZBĘDNE rzeczy nie będą straszyły, gdy posegregujemy je w odpowiednio przygotowanych pudełkach. Pudełko czy kosz nie musi być tylko miejscem do przechowywania, może być też ozdobą naszego mieszkania. Przy najbliższych zakupach rozejrzyjcie się po sklepach, bo wybór jest naprawdę spory (Ikea, Home&You,Liroy Merlin, Obi a także Auchan, Real itp.).












2. Wszystko odkładaj od razu po użyciu na swoje miejsce
Zobaczycie, o ile mniej sprzątania, gdy każdy przestrzega tej zasady. Niech dzieci po zabawie odkładają zabawki, a po myciu zębów szczoteczki i pastę na swoje miejsce. Niech każdy po posiłku włoży naczynia do zmywarki lub do zlewu, a przed kąpaniem schowa brudne ubrania do kosza na pranie. To tak niewiele, a jednak bardzo dużo.

3. Zorganizuj czas swój i swojej rodziny

Poświęć kawałek miejsca na ścianie, by zrobić niewielki organizer, na którym będziesz mogła przyczepiać ważne informacje, rachunki do zapłacenia, liściki do męża lub dzieci. Warto zaopatrzyć się w porządny kalendarz ścienny i tu polecam MaMy Kalendarz, który jest plannerem tygodniowym dla całej rodziny. W kalendarzu tym zapiszecie kiedy dzieci mają dodatkowe zajęcia, kiedy ciotki i babcie mają imieniny, a także możecie ustalić, kto i w jakim dniu zajmuje się porządkami w domu.
Ja swój powiesiłam w kuchni, bo tam spędzam najwięcej czasu i zapisuję w nim zajęcia moich córek, płatności a nawet plan posiłków na cały tydzień.  Dla młodszej córki kalendarz jest tablicą motywacyjną, gdzie wklejam jej nagrody w postaci serduszek i medali za osiągnięcia w przedszkolu. Każdy kalendarz obejmuje rok szkolny (od września do sierpnia), dołączony jest do niego pisak a także naklejki, których możemy używać jako oznaczeń do konkretnych zajęć (flagi to nauka języka, tańcząca para to zajęcia z tańca, balony to imprezka itp.). Dodatkowo każda strona posiada listę zakupów, która ma perforację - wystarczy przed wyjściem do sklepu wyrwać ją i zabrać ze sobą. Ja bez tego kalendarza jestem jak bez ręki. Uważam, że w tej chwili mamy dzielą się na te, które mają MaMy Kalendarz i na te, co go jeszcze nie miały w ręku. Na pewno uzależnicie się tak jak ja i każdy przyszły rok szkolny, będziecie rozpoczynać od nowego kalendarza. Zapraszam do zakupu, bo to ostatni dzwonek i koniec tegorocznego wydania. Dodatkowo przy zakupie dwóch sztuk, dostawa gratis (warto zgadać się z sąsiadką czy koleżanką).








4.Nie zostawiaj nic na później, na jutro, na weekend, na potem
Zbiera się w ten sposób dwa razy więcej pracy. Staraj się prasować (jeśli prasujesz) od razu po zdjęciu prania, staraj się wstawiać pranie, jak tylko zbierze się tyle, by napełnić pralkę. Dzięki temu nie zaskoczy Cię sterta ciuchów do prasowania i nie spędzisz wieczoru przy desce, lecz z mężem przy lampce wina.Zmywaj naczynia od razu po posiłku, a zmywarkę nastawiaj na noc, by rano tylko wyjąć czyste naczynia. Przyjemniej jest rano wstać i zrobić śniadanie w czystej kuchni.


5. Kupuj z głową
Korzystaj z promocji, ale wcześniej sprawdź je. Przed większymi zakupami porównaj ceny z gazetek (wszystkie większe sklepy mają gazetki online). Zainstaluj sobie w telefonie aplikację, która wyszuka dla Ciebie aktualne promocje. Używaj ceneo, skąpca i innych porównywarek cen. Korzystaj ze stron, na których znajdziesz kupony rabatowe i informacje o przecenach : np.Kody rabatoweShoppingnews.



6. Naucz się wyrzucać.
Nie chomikuj, nie trzymaj niepotrzebnych rzeczy. Wyrzucaj stare ubrania w których nie chodzisz, robiąc miejsce na nowe. Tu możesz wykorzystać zasadę 1-2 lata nienoszone idzie do oddania koleżance, biednym, potrzebującym. Pamiątki na wakacjach kupuj rozsądnie, większość będzie tylko zarastała kurzem. Pamiątki po najważniejszych  momentach w życiu (ślub, narodziny dziecka itp.) są ważne, ale ich ilość zmniejsz do minimum i schowaj w oddzielnych ozdobnych pudełkach.
W kuchni raz w miesiącu sprawdzaj daty ważności na lekach i przyprawach, w lodówce rób to najrzadziej raz w tygodniu.
Im mniej niepotrzebnych rzeczy, tym mniejszy bałagan.

7. Zacznij planować
Zaplanować możemy wszystko, zakupy, obiad, zabawę dla dzieci, czas wolny dla nas. Korzystaj przy tej okazji z organizerów w telefonie, kartek, czy kalendarza polecanego wyżej. Dzieci niech uczą się planować od najmłodszych lat - co założą jutro do szkoły (ubranie warto też od razu naszykować wieczorem przed pójściem spać), w co będą się bawić w weekend, jak chcą spędzić urodziny lub co chcą dostać pod choinkę. My planujmy zakupy przynajmniej z jednodniowym wyprzedzeniem, nie wpadniemy wtedy w pułapkę promocji i nie zapomnimy kupić najważniejszych produktów. Taki porządek w głowie i w naszym rodzinnym życiu, pozwoli nam odzyskać dużo cennego czasu.


Powodzenia!






10 komentarzy:

  1. bardzo dobry post! nie mam jeszcze dzieci, więc z pewnością mi łatwiej, ale póki co stosuję się do wszystkich tych zasad u siebie w domu i uchodzę za pedantkę, chociaż moim zdaniem jest to dalekie od prawdy. po prostu w dzieciństwie bardzo nie lubiłam sprzątać, więc całe życie starałam się dążyć do tego, żeby to sprzątanie zajmowało mi jak najmniej czasu i sprawiało jak najmniej wysiłku. jedynie mam problem z moim chłopakiem, który niestety wykazuje spore tendencje do chomikowania i mieszania rzeczy, nieodkładania ich na swoje miejsce:/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Foster Marine- ja postępuję ze swoim mężem jak z dziećmi. Czasem pomagam sprzątać, a czasem jak nie widzi to wywalam co mi pod rękę popadnie...i tak nie pamięta co gdzie położył. Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Przydatne rady- jestem straszną bałaganiarą. Kuluje u mnie punkt 4 i 5 ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po ostatniej subskrypcji GB też zaczynam się zastanawiać, czy przypadkiem nie powinnam popracować nad punktem 5. Pozdrawiam

      Usuń
  3. Świetny post i praktyczne rady. Staram się stosować wszystkie, tylko kalendarza nie posiadam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Od maja na stronie mamykalendarz.pl będzie dostępny nowy kalendarz na 2014 rok ( 09.2013- 08.2014) a tegoroczny można na tej samej stronie ściągnąć do samodzielnego wydruku.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny blog, tyle cennych uwag i porad w 1 miejscu:) Fajnie że znalazłam Doskonałą Panią domu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa :) to bardzo motywujące do dalszego pisania :)

      Usuń
  6. A really nice post, you should continue this great flow of information sharing.
    myappliances discount code

    OdpowiedzUsuń
  7. U nas był wieczny problem z porządkiem w pokoju dziecięcym. Zabawki wszędzie, ciuszki wszędzie i nic na swoim miejscu. Odkąd zamówiliśmy meble dziecięce od producenta jest zdecydowanie lepiej. Porządek z ubrankami, a na zabawki kupiliśmy specjalne pudełka i kosze. Ponadto zaczęliśmy od dzieci wymagać porządku, więc sprzątają po zabawie.

    OdpowiedzUsuń

"Wszystkie prawa zastrzeżone. Zabrania się kopiowania i wykorzystywania tekstów zawartych na tej stronie bez wiedzy i zgody autora. Wszelkie teksty, jeśli nie zaznaczono inaczej są własnością intelektualną autora strony"